Пројекат одељенске заједнице 1-3
Одељење за ученике са посебним способностима за рачунарство и информатику
ОПИС ПРОБЛЕМА
Од почетка школске године у одељењу I-3 било је више случајева недисциплине на настави, ометања наставе а често је извор проблема било коришћење мобилних телефона за време часова. Успех ученика овог одељења на првом класификационом периоду шк.2022/23. је био доста нижи од очекиваног, с обзиром да се ради о ученицима са посебним способностима за рачунарство и информатику, и с обзиром на успех са којим су дошли из основне школе. Изречена су два укора одељ.старешине и више опомена током првог класификационог периода a и доста напомена о владању је уписано од стране наставника. Ученици више пута током наставе „баце поглед“ на телефон како би видели неку поруку или неки садржај који им је занимљивији од садржаја часа, што свакако утиче на њихову концентрацију па самим тим и на савладавање градива. Додатна опасност је и могућност да се ток часа снима кришом, као и конкретни ученици или сам наставник, па да се тај снимак касније злоупотреби.
ЦИЉ ПРОЈЕКТА
Реализација наставе уз смањење утицаја коришћења мобилних телефона на мотивацију за рад и учење, као и превенција дигиталног насиља.
ЗАДАТАК
Израда специјалних ормарића на зиду учионице који би били намењени за безбедно одлагање телефона током наставе, предупредили би се проблеми са дисциплином, унапредио би се квалитет наставе и превенирали бисмо различите облике дигиталног насиља.
Технички опис
Ормарићи би се израдили од иверице, а спољашња страна би била урађена од провидног материјала (плексигласа или стакла, у зависности од финансијских могућности), како би наставници једним погледом могли да провере да ли су телефони одложени. Сваки ученик би имао свој ормарић и кључ којим би га закључавао по остављању телефона, на почетку часа. Редослед ормарића би се усагласио са редним бројем ученика у електронском дневнику. На почетку часа би ученици одложили телефон и закључали га у ормарић а за време одмора би га користили.
АКТИВНОСТИ
Родитељски састанак
Родитељима је предочен успех ученика на крају првог класификационог периода који није био репрезентативан. Закључак је био да су ученици током наставе често кршили Правилник о понашању – коришћењу телефона, а да им је то свакако утицало на смањену пажњу и активности које нису биле усмерене на сам процес учења. Родитељи су сами покреули иницијативу да се овај проблем може решити само израдом посебног инвентара за одлагање телефона током часа, а да би евентуално неодлагање телефона или коришћење у току самог часа било грубо кршење правилника о понашању и собом би повукло адекватне дисциплинске мере. Ова идеја је подржана једногласно уз недоумице око начина реализације – а главн апитања су: када одлагати телефоне и где? Поштујући сва дечја права, а у најбољем инртересу детета одлучено је да се ово спроведе током самог часа, а телефон остане на закључаном месту.
Радионица о превенцији дигиталног насиља
У присуству разредног старешине, школски психолог је са ученицима одељења 1-3, на часу одељенске заједнице одржала радионицу на тему дигиталног насиља и превенције. Тема је директно коришћење телефона у сврхе снимања и објављивања видео садржаја који компромитују друге ученике, професоре, установу, као и целокупан процес образовања. Ови садржаји имају за циљ несвесно да повреде, омаловаже, уцене жртву, а све под окриљем забаве и лоше намере. Током радионице ученици су активно учествовали и дали своје мишљење о проблему. Поједини не увиђају проблем и сматрају да је све то само тренутна забава, али већина је подржала ову акцију. Психолог им је предочила последње примере међу којима и случај „професорке у Трстенику“ која је претрпела психичко и физичко злостављање својих ученика на часу, а то је све снимљено телефоном и пласирано на друштвене мреже. На радионици су изнети и предлози како би овај ормарић за одлагање телефона требало да изгледа. Предлог је да се направи више ормана са мањим бројем преграда који не би били један до другог како би се смањила гужва око самог остављања или узимања телефона. Сваки ученик би добио кључ од свог ормана.
Могући проблеми: шта ако ученик изгуби кључ? Шта радити када имају физичко или пређу у кабинет, јер је могућ сценарио обијања ормарића и кррађе апарата који у данашње време достиже велику вредност?
Решење је да резервни кључеви остају на безбедном месту (код домара, разредног старешине и сл.) као и да акција буде спроведена на ивоу целе школе тако да могу одлагати телефоне и у другим просторијама школе.
НАЧИН ФИНАНСИРАЊА
За израду ормарића одељења I-3 би се користила новчана средства од донација родитеља који имају приватне фирме и који су се изјаснили на родитељском састанку да би радо подржали иницијативу. Остатак новца би се сакупио симболичним учешћем родитеља сваког детета из одељења (пошто су сви сагласни са акцијом). Родитељи који су се добровољно јавили би организовали израду ормарића (набавку материјала и израду од стране изабраног мајстора). За остала одељења у школи, новац би се сакупио на сличан начин (донације родитеља) али би и школа учествовала одређеним износом, новцем из сопствених прихода.
ПРАВНА РЕГУЛАТИВА
Након давања сагласности Савета родитеља на ову иницијативу следи измена Статута школе, Правилника о понашању и Правилника о васпитно-дисциплинској и материјалној одговорности ученика. Предлог измењених Правилника и Статута иде на доношење од стране Школског одбора а затим ће се примењивати у пракси.
Измена треба да се односи на напомену да је обавеза ученика да телефон одложи у свој ормарић на почетку часа и обавезу наставника, да по уласку у учионицу, провери да ли су телефони одложени. Такође, у Правилник би се јасно навели кораци даљег поступања, у случају кршења Правилника. Свако непоштовање овог правила мора се пријавити и евидентирати од стране наставника, како би се санкционисало одговарајућом васпитном, односно васпитно-дисциплинском мером, која утиче на оцену из владања на полугодишту и на крају школске године.
КОРИСНИЦИ
Ученици одељења I-3 (њих 20 укупно), а по завршетку иницијативе и остали ученици школе.

